woensdag 1 augustus 2007

MIJN KOETS.


Het aanschaffen van zo een ding vraagt wel enige overweging. Maar ja sommige kopen een Harley Davidson om met mooi weer eens een ommetje te maken, waarom dan geen koets. Gesterkt met wat we geleerd hebben door ons bezoek aan de meester koetsenbouwer Dhr De Laat bleef aan ons de eindkeuze. Ik heb niet gekozen voor een De Laat, niet dat er enig twijfel was over de kwaliteit van zijn rijtuigen maar andere elementen zijn doorslaggevend geweest. De prijs van zo een rijtuig die niet intensief zou gebruikt worden was mijn eerste punt. Ik had ook besloten géén besparing te doen op het tuig mijn paard moet uiteindelijk de inspanning leveren en verdiend dit wel. Ik ken de firma Cloods nu al een tijdje en weet dat ik op hen kan tellen voor een goede service. Soms hoor je wel eens zeggen, ze zijn duur, maar daar ben ik het niet mee eens. Je vindt er een grote waaier van producten en vooral een goed onthaal en service. In welk groot warenhuis offert er iemand een voormiddag op om je paardje te helpen inspannen. De koets is van Duitse makelij met een spoor van 142cm is dit een recreatie marathonkoets. Uitgerust met luchtbanden en een pneumatische veering. Deze optie is wel duurder maar vergroot het komfort en laat ook de aanwezigheid van schokdempers toe. Luchtvering is tevens geluidsarm en kan je door de druk te laten variëren de veering instellen.

Vier schijfremmen met afzonderlijk remcircuit vooraan en achteraan zorgen voor de vertraging. Ik heb er voor gezorgd dat de schotel (het draaiende gedeelte van de voorwielen) goed gesmeerd was. De schotel is voorzien van twee smeernippels. Door met een smeerpomp vet aan te brengen terwijl de schotel traag verdraaid word kan je gemakkelijk alle kogels van het lager smeren. Bij de koets worden ook een stel sleutels geleverd die toelaten de wielnaven te demonteren. Verder is er een potje verf bij in de originele kleur van het rijtuig om eventuele krassen bij te werken. Het constructeurplaatje met het chassis, zit in de bergruimte onder de stoel van de begeleider. De menners stoel is in diepte verstelbaar. De zitplaatsen achteraan zijn ruim de opstap is van antislip plaat gemaakt. De breedte van de koes verhoogt de stabiliteit. Twee ronde reflectoren achteraan verhogen de zichtbaarheid. Stevige handgrepen op goede hoogte bieden grip voor de groom.

Opgepast met de hogedrukreiniger. De druk kan zo hoog zijn dat het water in de lagers dringt. Blijf met de straal weg van draaiende onderdelen.

De remklauwen van het merk Bosch komen uit de auto industrie (mijn thuisbasis) en zijn van het type zwevend zadel. Dit zijn remmen met slechts één drukzuiger en een geleiding die er voor zorgt dat beide remblokken bediend worden. De remblokken werken dan in op een niet gekoelde remschijf. Logisch.

WERKEN AAN DE REMMEN.

OPMERKING: Ga nooit op de rem drukken bij gedemonteerde remblokken.(de zuiger zal uit de remklauw komen met de remolie.)

Ik heb natuurlijk de remklauwen geopend en gekuist. De geleidingen van de remblokken licht ingevet alsook de metaalkant van de remblokken. Dit heeft tot doel dat de remschijf na het gebruik van de remmen zo vlot mogelijk vrij komt en er geen wrijving optreed die de koets zou vertragen. Om dit te doen volstaat het een splitpen uit de borgpen te trekken. Dan de borgpen te verwijderen. Nu kan de helft van de remklauw kantelen en komen de remblokken vrij.

De remblokken worden dan op schuurpapier opgekuist. De boorden van de remblok worden d.m.v. een rasp afgerond.

Na het mooi proper maken van de klauw kunnen zoal hierboven al gemeld de geleidingen gesmeerd worden. Het inbouwen gebeurt net andersom.

Dienen de schijven te worden gekuist, doe je dit best met schuurpapier, daarna blaas je het stof weg en ontvet je met alcohol. Er bestaan in de handel spuitbussen voor het reinigen van remmen maar die zijn niet goedkoop. Dat een remschijf er roestig uitziet kan geen kwaad doe er nooit verf of vet aan om het uitzicht te verbeteren wand dan heb je geen remmen meer.

ADVIES: Parkeer je koets nooit met opgetrokken rem, (handrem) zeker als je er niet dagelijks mee rijd. Dit heeft tot gevolg dat de remmen vast komen te zitten en de koets dus minder vlot rijd.

HOE REMMEN ONTLUCHTEN.

Bij demontage van leidingen zal je lucht in het systeem toelaten. Dan is het noodzakelijk dat je het remsysteem ontlucht.

Om dat te doen heb je een proper potje of frisdrankflesje nodig en één meter transparante plastic slang. De diameter er van moet precies passen op de ontluchtingsnippel, deze staan op de remklauw gemonteerd.

Onder de stoel van de menner steken de hoofdremcilinders en hun olietank.

De gebruikte remolie is een klassieke DOT 3 of 4 olie. DOT 3 is een norm de letters DOT staan ook op de buitenkant van een autoband en betekenen Departement Of Transport.

Hergebruik nooit remolie die je na ontluchting hebt opgevangen.

Laat iemand op de bok plaats nemen en zorg dat je aan de flesjes op de hoofdremcilinder kan. In mijn geval is dat dus onder de bestuurders stoel. Draai daar de dopjes af en giet ze vol. Zorg er voor dat het potje met remolie regelmatig wordt aangevuld en vooral nooit droog komt te staan anders pomp je lucht in de leidingen.

Doe een nippel open waar je de transparante leiding op hebt aangesloten die uitmond in een potje of frisdrankflesje. Laat je vriend op de bok traag het rempedaal in en uit pompen. Als je door de transparante leiding géén lucht meer ziet vraag je het pedaal ingedrukt te houden. Dan draai je de nippel dicht. Zonder het pedaal los te laten begin je aan de volgende remklauw.

Zo ga je verder tot alle remmen ontlucht zijn.

Heb je maar één rempedaal en vier remklauwen begin dan bij de verste remklauw en kom zo naar voor.

Na het ontluchten moet het pedaal hard zijn en niet te diep indrukbaar. Indien je over twee rempedalen beschikt kan je d.m.v. regelstangen de inwerking aanpassen. Zet ze nooit te schrap anders gaan ze vanzelf remmen.

Geen opmerkingen: