woensdag 1 augustus 2007

DE 12de MENLES.

We zijn ondertussen al 4 praktijklessen verder. De eerste was volledig besteed aan het optomen van het paard en de afstelling van de uitrusting. Dan kwam het mennen aan de beurt deze les kon ik niet volgen gezien ik voor mijn werk in het buitenland was. De derde les was géén groot succes, gezien het stormweer werd de les beperkt tot het samen drinken van een pintje. Nu zijn we aan de vierde praktijkles toe en ik was benieuwd omdat het mijn eerste rijles was met Danny. Het paardje Max, van Frank, had ik bij hem gaan opladen. Frank had een knappe verbouwing gemaakt van zijn karretje om daarop zijn koets te laden. Na het optomen en inspannen gingen we direct de baan op vergezeld van Danny Geraerts. Heel snel zag Danny dat er moest bijgesleutelde worden omdat Max het bit niet aanvaard. Tot mijn verbazing aarzelde Danny niet om de inwerking van het bit te verzachten, wat ik ook wel had willen doen. Nu is mijn ervaring zo dat ik nog nooit iemand heb ontmoet die deze richting durft uit gaan. Meestal zegt men dan, snoer de neusriem maar strakker aan en als het kan ook de sperriem. Mischien zit Max met haken op zijn tanden maar daar geloof ik niet te veel in. Ik ben namelijk al eens gaan voelen in zijn mond (met alle risico’s van dien) maar ik heb géén scherpe haken gevoeld. Door meer toegefelijk te zijn met het bit kwam snel Max veel beter te staan. Hij kijkt in het begin wel veel naar links, maar volgens mij is dat omdat hij gewoon is om in dubbelspan te rijden en hij het paard links van hem zoekt. Max is een correct paard maar moet nu leren in enkelspan rijden. Tijdens het mennen ben ik heel aandachtig om wat Danny verteld over het contact met de mond van het paard, het is leerrijk. Ik geniet in ieder geval van de wandeling, het is fris maar ik ben voldoende gekleed en het is leuk achteraan op de koets. Frank doet het goed, hij moet Max nog leren kennen. Ik maak mij niet ongerust, Danny heeft gelijk hij moet kunnen mennen liefst elke dag. Nu is het een kwestie van oefenen. Ik merk op dat hij de rem gebruikt voor Max te laten stoppen. Volgens mij heeft dat tot gevolg dat Max nog meer in de startblokken komt te staan. Bij vertrek springt hij dan vooruit en is de start alles behalve zacht. Minder belangrijk is het in of uitspannen, daar moet alles vlotter gebeuren. Bij het inspannen weet het paardje dat hij mag trekken en moet er niet geaarzeld worden. Inspannen en wegwezen is de boodschap. In ieder geval het was een leuke, leerrijke avond.

Geen opmerkingen: