donderdag 5 juli 2007

4. MENNEN MET MIJN PAARD.

Stap 10 inspannen in de koets zonder rijden

Stap 11 trekken van een koets.

Stap 10 en stap 11.

Doel van deze oefening: Zien hoe mijn paardje reageert bij het optomen en inspannen in een koets.

Deze nacht heb ik bijna niet geslapen, ik hoopte dat het goed zou gaan met mijn paardje. Ondanks de oefeningen is het inspannen in een koets een grote stap. Ik kon gelukkig op de hulp van Luc Cloots tellen, hij had mij voorgesteld om zijn koets te gebruiken. Dank u Luc je hulp kwam goed van pas. Ook mijn dochter Sarah mijn zoon Joris kwamen mij ter hulp Sara als groom en Joris als fotograaf. Mijn vrouw kwam eerder als jurylid het geheel beoordelen en zij zag dat het goed was. Samen hebben we het zilcotuig in elkaar gestoken. Gelukkig is Luc sterk in het puzzelen. Het Zilco tuig is volledig uit kunststof en zeer zacht in de hand. Luc heeft zich voor ons ongelofelijk ingezet, hij aarzelde niet om ook het empathy borststuk nog eens te halen en aan te passen. Hij hield zijn koets uit de stalling en paste zijn burry aan mijn paardje aan. Alles ging zoals gepland, ik wist dat het bit te streng zou zijn en Ronaldo (mijn paard) ging enkele keren in verzet. Verder waren wij verbaasd, hij ging eerst enkele keren bij Luc rond de piste en dan gingen wij de baan op. Auto’s en andere dingen laten hem niet snel schrikken. Ik ben gewoon om met hem te wandelen. Door zijn aarzelingen en het verzet op het bit moest ik voor hem lopen en zo kwam hij tot rust.

Het mooiste moment was als mijn dochter die op de koets zat en de leidsels in de hand hield verbaast was van de sterke band die ik met mijn paardje heb. Dat zij die opmerking maakte was voor mij het hoogtepunt en de bevestiging van de manier waarop ik met mijn paardje bezig ben.

In ieder geval was de oefening positief en ik kocht dan maar mijn koets en mijn Zilcostel. Over de koets heb ik het later nog.

· Wat heb ik geleerd:

1. Mijn paardje kan een koets trekken.

2. Mijn paard vindt het Liverpool bit helemaal niets.

3. De burry was te lang geregeld en in de bochten drukte deze tegen de schouders van het paard wat het paard deed stoppen. Het paard dacht dat hij tegen een opstakel aanbotste.

4. De buitensingel mag niet te los zijn, een juiste spanning zorgt er voor dat bij een bocht naar rechts en via het schoftje er ook aan de linker burry wordt getrokken. Als de speling te groot is kan dat niet en zal het paard op de rechter burry moeten duwen, een onervaren paard denk dan dat hij ergens tegenaan loopt en stopt. Dat is ten minste wat mijn paard overkwam. Op de foto’s kan je zien dat bij het trekken, de burry te veel naar voor zit. Je kunt dan makkelijk de gevolgen ervan inschatten bij het nemen van een bocht.

Volgende stap.

Stap 12 trekken op de openbare weg.

Link naar foto's.

Geen opmerkingen: